[ Pobierz całość w formacie PDF ]

kiej 10: Maria, młodsza siostra Mieczysława Kotlarczyka. Rodzina obawiała się, że, wówczas szes-
nastoletnia, może umrzeć, jeśli zostanie wysłana do niewolniczej pracy. Marię pod osłoną nocy
przetransportowano przez SkawÄ™ i pociÄ…giem wysÅ‚ano do Krakowa. MieszkaÅ‚a z Karolem Wojty-
Å‚Ä… i Kotlarczykami do sierpnia 1942 roku: wtedy to ciotki WojtyÅ‚y, wÅ‚aÅ›cicielki domu, obawiajÄ…c
się, że gestapo może zastosować represje, jeżeli odkryje niezameldowaną Marię, zasugerowały,
by przeniosła się gdzie indziej. Mieczysław Kotlarczyk wywiózł ją do Krościenka, gdzie mogła
zdobyć dowód tożsamoÅ›ci, nie do uzyskania w Krakowie dla uciekinierki z Rzeszy. Karol WojtyÅ‚a
nie zgadzaÅ‚ siÄ™ ze swoimi ciotkami i powiedziaÅ‚ Marii, że gdyby chciaÅ‚a, może zostać. PięćdziesiÄ…t
lat pózniej Maria z Kotlarczyków wikÅ‚a wspomina atmosferÄ™  wyzbytÄ… strachu , jaka panowaÅ‚a
w mieszkaniu- katakumbach . Przypomina sobie, że byÅ‚ to raczej teatr, z próbami i stale odbywa-
jącymi się spektaklami. Jej brat, nie przestając być nauczycielem, dał jej jakąś bibliografię do opra-
cowania, żeby nie marnowała roku*.
* Rozmowa autora z MariÄ… z Kotlarczyków wikÅ‚Ä…, 12 lipca 1997.
78
Cytowane w: Taborski, Introduction, w: Wojtyła, The Collected Plays, s. 6.
79
Rozmowa autora z papieżem Janem PawÅ‚em II, 30 wrzeÅ›nia 1997.
do
y
Å‚
edycji
Papieskiego
VI
Materia
Konkursu
88 Z podziemia
popoÅ‚udnia swoje idee wobec grupy skÅ‚adajÄ…cej siÄ™ z Karola WojtyÅ‚y, Haliny
Królikiewicz (która przyjechaÅ‚a do Krakowa poprzedniej jesieni z kapustÄ…
i ziemniakami jako towarem wymiennym zamiast czynszu80), Tadeusza Kwiat-
kowskiego (przyszÅ‚ego męża Haliny, zaangażowanego w podziemnych wydaw-
nictwach literackich), Juliusza Kydryńskiego, Danuty Michałowskiej, małżeń-
stwa gospodarzy z córkami, KrystynÄ… i IrenÄ…, i paru innych osób. Kotlarczyk
dał do zrozumienia, że będzie to przede wszystkim jego przedsięwzięcie, reali-
zowane zgodnie z jego zasadami. PotrafiÅ‚ być uparty, nawet fanatyczny w spra-
wie tych zasad  w ponad pół wieku pózniej Danuta MichaÅ‚owska z uczuciem
dojrzaÅ‚ej przyjazni powie, że  Savonarola to pestka w porównaniu z Mieczy-
sławem Kotlarczykiem zmierzającym ku swojej wizji81. Bez wątpienia częścio-
wo to było przyczyną przyciągania przezeń uczniów. Ale jego wizjonerskie upie-
ranie siÄ™ przy realizowaniu tego celu zgodnie z jego sposobem widzenia do-
prowadziło do rozłamu. Idee Kotlarczyka na temat artystycznej drogi, jaką
należaÅ‚o iść, gÅ‚Ä™boko różniÅ‚y siÄ™ od idei Juliusza KydryÅ„skiego, i drogi tych
dwóch silnych i upartych mężczyzn wkrótce musiaÅ‚y siÄ™ rozejść82.
Kiedy KydryÅ„ski odszedÅ‚, Kotlarczyk szybko zredukowaÅ‚ grupÄ™ z 22 sierp-
nia do tych aktorów, którzy bÄ™dÄ… stanowić jÄ…dro Teatru Rapsodycznego w la-
tach wojennych: sam był jego reżyserem, pozostali to Krystyna Dębowska,
Halina Królikiewicz, Danuta MichaÅ‚owska i Karol WojtyÅ‚a83. Rzezbiarz Tadeusz
Ostaszewski, narzeczony Krystyny, zostaÅ‚ scenografem grupy. Z wyjÄ…tkiem
Mieczysława Kotlarczyka wszyscy mieli po kilkanaście dwadzieścia lat.
Próby odbywaÅ‚y siÄ™ w Å›rody i soboty, póznym popoÅ‚udniem po zakoÅ„cze-
niu pracy, a przed godzinÄ… policyjnÄ…. MÅ‚odzi aktorzy czÄ™sto robili próby w  ka-
takumbach na Dębnikach, czasem przy świetle świecy, kiedy prąd wyłączano.
W drodze na TynieckÄ… 10 mijali afisze podajÄ…ce stale rosnÄ…cÄ… listÄ™ rozstrzela-
nych w egzekucjach, co mogÅ‚oby stać siÄ™ i ich losem, gdyby zostali zÅ‚apani84.
Ich pierwsze przedstawienie odbyÅ‚o siÄ™ w mieszkaniu rodziny Szkockich,
którzy zaprzyjaznili siÄ™ z Karolem WojtyÅ‚Ä… podczas pierwszego roku jego stu-
diów na uniwersytecie, kiedy zapoznaÅ‚ ich z nim Juliusz KydryÅ„ski. SztukÄ… byÅ‚
dość trafnie wybrany Król-Duch Słowackiego, którego wystawili cztery razy,
poczynajÄ…c od 1 listopada 1941 roku  w kalendarzu liturgicznym dnia Wszyst-
kich Zwiętych. Karol Wojtyła wziął rolę króla Bolesława Zmiałego, który naka-
zał zamordować św. Stanisława. Popierany przez Kotlarczyka (ale krytykowa-
80
Zob. Kwitny, Człowiek stulecia, s. 52.
81
Rozmowa autora z Danutą Michałowską, 22 kwietnia 1997.
82
Na temat szczegółów dotyczących tego rozłamu, opartych na wspomnieniach Danuty
Michałowskiej zob. Kwitny, Człowiek stulecia, s. 65.
83
Boniecki, Kalendarium,  Lata okupacji . Danuta MichaÅ‚owska, Halina Królikiewicz i Kry-
styna Dębowska będą kontynuować potem karierę teatralną.
84
Boniecki, Kalendarium,  Lata okupacji .
do
y
Å‚
edycji
Papieskiego
VI
Materia
Konkursu
Trzecia Rzesza przeciw królestwu prawdy 89
ny przez innych) Wojtyła nadał roli winowajcy nowy wymiar, grając króla jako
przygotowujÄ…cego siÄ™ do wyznania winy w wiele lat po zbrodni85.
Program rapsodyków w latach 1942 1943 szybko siÄ™ poszerzaÅ‚. W lutym
odbyło się jedno przedstawienie innego poematu Słowackiego, Beniowskiego.
Po nim, w marcu, nastÄ…piÅ‚ cykl poetycki Jana Kasprowicza, Hymny, który trupa
zinterpretowała jako oratorium pasyjne. Godzina Wyspiańskiego, przedstawie-
nie zÅ‚ożone z fragmentów trzech sztuk WyspiaÅ„skiego, grane byÅ‚o cztery razy,
raz w obecnoÅ›ci Juliusza Osterwy, który powiedziaÅ‚, że jest pod wielkim jego
wrażeniem. Podobny montaż poetycki, Godzina Norwida, miał trzy przedsta-
wienia, a Pan Tadeusz Mickiewicza byÅ‚ pokazany dwa razy. OstatniÄ… produkcjÄ…
Teatru Rapsodycznego, w której uczestniczyÅ‚ Karol WojtyÅ‚a, byÅ‚ Samuel Zbo-
rowski SÅ‚owackiego; Karol graÅ‚ tytuÅ‚owÄ… rolÄ™ polskiego szlachcica z szesnaste-
go wieku, buntującego się przeciwko ówczesnej władzy. Premiera odbyła się
16 marca 1943 roku, a sztuka byÅ‚a grana trzy razy86.
Zważywszy na warunki, w jakich pracowali  miÄ™dzy innymi konieczność
nieustannego zmieniania miejsca prób i przedstawieÅ„, by nie wzbudzać pode-
jrzeÅ„ gestapo  produktywność Teatru Rapsodycznego w czasie okupacji byÅ‚a
nadzwyczajna: siedem dzieł pokazanych na dwudziestu dwóch formalnych
przedstawieniach i ponad sto prób, wszystkie konspiracyjne. Trzy dalsze spektakle
były przygotowywane, ale nigdy nie wystawione, między innymi Quo vadis Sien-
kiewicza i adaptacja Boskiej komedii Dantego87. Dla czÅ‚onków tej jedynej w swoim
rodzaju trupy podziemna działalność teatralna nie była kwestią zapełnienia cza-
su, który w przeciwnym razie byÅ‚by stracony z powodu nudy. MÅ‚odzi aktorzy [ Pobierz caÅ‚ość w formacie PDF ]

  • zanotowane.pl
  • doc.pisz.pl
  • pdf.pisz.pl
  • soundsdb.keep.pl