[ Pobierz całość w formacie PDF ]
10. Samodzielne wyszukiwanie książek o określonej tematyce w biblioteczce grupowej w ce-
lu dokonania ich częściowej wymiany w kąciku książki.
11. Przynoszenie własnych książek do przedszkola oraz wypożyczanie książek z przedszko-
la do domu. Posiadanie własnej karty wypożyczeń i zaznaczanie na niej momentu wy-
pożyczenia i oddania książki. Sposób zaznaczania oraz przyjęte w tym celu symbole
uzgadniane są przy udziale dzieci i uzależnione od ich pomysłów.
12. Korzystanie z książek do rysowania staranne wykonywanie zadań graficznych i kolo-
rowanie rysunków konturowych bez wychodzenia poza linię.
13. Kalkowanie z książek obrazków przez kalkę techniczną zapełnienie skopiowanych
konturów barwą i tworzenie z nich obrazka.
14. Uświadamianie sobie, że może być wiele wersji tego samego utworu, zarówno książko-
wych, jak i w postaci przezroczy, filmów, teatrzyków, nagrań płytowych i magnetofono-
wych. Zapoznawanie się z nimi.
15. Rysowanie książeczek ilustrujących treść poznanych utworów literackich.
81
16. Wymyślanie własnych opowiadań i tworzenie z nich książeczek:
a) rysowanie kolejnych ilustracji,
b) wykonanie strony tytułowej (tytuł, autor imię i nazwisko dziecka),
c) ponumerowanie stron lub wykonanie napisów na obrazkach (z pomocą nauczyciela),
d) połączenie okładki i kartek (zszycie, sklejenie, połączenie wstążką...).
17. Tworzenie własnych opowieści i filmów na paskach wąskiego papieru (z podziałem na
klatki ) i przesuwanie ich na ekranie utworzonym z nacięcia dna pudełka w dwóch
miejscach.
18. Poznawanie zawodów związanych z powstawaniem książki: autor, ilustrator (rysownik,
grafik), redaktor, drukarz, introligator.
19. Poznanie księgarni i jej działów tematycznych (bezpośrednio lub pośrednio w zależno-
ści od możliwości lokalnych).
Treści rozszerzające
1. Korzystanie w kąciku książki z fotela i lampki nocnej (potrzebnej zwłaszcza w pochmur-
ne dni).
2. Samodzielne czytanie książek z małą ilością tekstu. Oglądanie wartościowych komiksów.
3. Poznawanie różnego rodzaju książek: informatory, encyklopedie, słowniki, popularno--
naukowe.
4. Poznanie biblioteki (w zależności od możliwości):
a) przedszkolnej: podział na literaturę dla dzieci i dla dorosłych (lub inne podziały), ka-
talogi tematyczne i rzeczowe, numery katalogowe na obłożonych książkach (rozu-
mienie potrzeby okładania książek), zachowanie ciszy;
b) szkolnej;
c) publicznej.
5. Przekazywanie rodzicom informacji o wartościowych książkach dla dzieci.
6. Wzbudzanie zainteresowania targami książki.
4. POZNAJ LITERATUR I BAWI SI W TEATR
Kontakt z książką oznacza również poznawanie utworów literatury dziecięcej (opowia-
dań, bajek, wierszy, baśni, legend) i rozwijanie zainteresowań czytelniczych. Umożliwia po-
znawanie języka literackiego, poszerza wiedzę, sprzyja skupianiu uwagi, rozwojowi wy-
obrazni, mowy i myślenia, uczuć, kształtowaniu się postaw i rozumieniu wartości uniwersal-
nych, np. piękna, dobra, prawdy, miłości, przyjazni. A utwory o charakterze żartobliwym
pozwalają na rozwijanie poczucia humoru. Literatura dostarcza także treści, które wzboga-
cają zabawy dziecięce tematyczne, ruchowe, konstrukcyjne, ortofoniczne jak również
działania plastyczne. Postawy bohaterów literackich mają wpływ na zachowania dziecięce.
Utwory literackie wyzwalają też aktywność, słowną ekspresję, zachęcają do zabaw w teatr
i inscenizowania literatury dziecięcej. Zabawy w teatr i przedstawienia inscenizowane stwa-
rzają okazję do doskonalenia wyrazistej mowy, rozwijania pamięci, wyrabiania odwagi
i śmiałości, uczą umiejętności współdziałania oraz wyrażania w sposób werbalny i pozawer-
balny różnych stanów uczuciowych. A kiedy inscenizacja opiera się na odtworzeniu treści
własnymi słowami, a nie wyuczonymi, następuje aktywizacja procesów myślowych i postaw
twórczych.
82
Poziom I
[ Pobierz całość w formacie PDF ]