[ Pobierz całość w formacie PDF ]
rozprawiæ siê z naszym naturalnym ¿yciem i si³¹ poprzez utratê du-
szy. Gdy nasze naturalne ¿ycie i si³a doznaj¹ uœmiercenia, nasza du-
sza zostanie z³amana. Jak odró¿niæ ducha od duszy? Po prostu po-
przez zastosowanie krzy¿a do naszego w³asnego ¿ycia i umieszczenie
siebie w pozycji umar³ego. Dusza jest zwiedziona, poniewa¿ wydaje
jej siê, ¿e nie jest grzeszna. Dlatego musimy uczyæ siê sprawdzaæ
zawsze duszê poprzez w³o¿enie krzy¿a na swoje „ja”.
Za³Ã³¿my, ¿e mamy spo³ecznoœæ z jakimœ bratem. Jak mo¿emy
rozpoznaæ, czy nasza spo³ecznoœæ jest z ducha, czy z duszy? To, czy
jesteœmy w duchu, czy te¿ w duszy, bêdziemy wiedzieli dok³adnie,
gdy w³o¿ymy na siebie krzy¿. Nie powinienem mówiæ: „Nie robiê
niczego z³ego. Kiedy mam spo³ecznoœæ z bratem, robiê coœ dobrego”.
Spo³ecznoœæ jest czymœ dobrym, lecz mimo to mo¿e byæ ca³kowicie
w duszy! Kiedy zastosujemy wobec siebie krzy¿, natychmiast bêdzie-
my wiedzieli, czy nasza spo³ecznoœæ jest w duchu, czy w duszy. Nigdy
nie sprawdzaj duszy ani ducha poprzez rozró¿nianie miêdzy dobrem
a z³em. Takie sprawdzanie wprowadzi nas jedynie w ciemnoœæ. Nie
da siê inaczej sprawdziæ duszy i ducha, jak przez krzy¿. Jedynym
sposobem, by ustaliæ, czy jesteœmy w duszy, czy te¿ w duchu, jest
sprawdzenie, czy w danej chwili jesteœmy na krzy¿u. Czy znajdujê
w tym odrobinê w³asnej korzyœci albo czy w tym, co robiê, koncen-
trujê siê na sobie? Czy na szukanie przeze mnie w³asnej korzyœci
i skupienie na sobie na³o¿y³em krzy¿? Zbadaj samego siebie w ten
sposób. Wszystkie decyzje i czynnoœci musz¹ podlegaæ sprawdziano-
wi krzy¿a, a nie kryterium dobra i z³a. Podejmuj¹c rozmowê na do-
wolny temat, musimy sprawdziæ, czy nasze „ja” zosta³o uœmiercone
na krzy¿u. Nie analizuj sytuacji i nie zastanawiaj siê: „Jestem w du-
chu czy w duszy? Niech no przez chwilê pomyœlê, jak g³êbokie s¹
moje uczucia. Jeœli nie s¹ zbyt g³êbokie, to znaczy, ¿e jestem w du-
szy. Jeœli jednak wydaj¹ siê g³êbokie, to mo¿e jestem w duchu”. Jeœli
bêdziemy to w ten sposób analizowali, w g³owie bêdziemy mieli mê-
tlik i zamêt. Mo¿emy wiedzieæ dok³adnie za pomoc¹ jednego proste-
go pytania kontrolnego, a mianowicie: czy zostaliœmy umieszczeni
na krzy¿u? Innymi s³owy, czy zaparliœmy siê siebie, wziêliœmy krzy¿
KRZY¯ I ¯YCIE DUSZY 75
i poszliœmy za Panem w duchu? Kiedy przez wziêcie krzy¿a zaprze-
my siê siebie, Pan, Chrystus zyska w nas pe³ne pole dzia³ania i ³atwo
bêdziemy mogli iœæ naprzód razem z Nim.
Nauczanie Nowego Testamentu poœwiêca trochê miejsca karce-
niu, o wiele wiêcej miejsca jednak zajmuje w nim krzy¿. Bo¿e karce-
nie czêsto wspó³dzia³a z krzy¿em. Nie czekaj jednak na Bo¿e karcenie.
Odk¹d wiemy, ¿e zostaliœmy ukrzy¿owani z Chrystusem, musimy
przez ca³y czas uczyæ siê braæ na siebie krzy¿. Codziennie musimy
uczyæ siê lekcji zapierania siê siebie, brania krzy¿a i nieustêpowania
duszy. Jeœli bêdziemy to czynili, bêdziemy naprawdê jedno z Panem
w duchu, a Pan bêdzie móg³ nas posi¹œæ i przepoiæ sob¹.
ROZDZIA£ SIÓDMY
FUNKCJE CZÊŒCI WEWNÊTRZNYCH
I CZÊŒCI UKRYTEJ
W rozdziale tym bêdziemy nadal rozwa¿ali czêœci wewnêtrzne
i czêœæ ukryt¹ naszej istoty. Musimy zapamiêtaæ te dwa terminy: czê-
œci wewnêtrzne i czêœæ ukryta. Wewnêtrzne czêœci naszej istoty to
czêœci naszej duszy, a czêœæ ukryta to nasz duch. Jeœli chodzi o nasz¹
duszê i ducha, mo¿emy wyró¿niæ w ich obrêbie po trzy czêœci, pod-
czas gdy serce sk³ada siê z trzech czêœci duszy, po³¹czonych z pierwsz¹
czêœci¹ ducha. Musimy poœwiêciæ trochê czasu na dok³adne rozwa¿e-
nie tych trzech czêœci. Po pierwsze, musimy zobaczyæ, na czym polega
funkcja serca i jak nale¿y z nim postêpowaæ. Nastêpnie musimy przyj-
rzeæ siê duchowi, a na koñcu, duszy. Proœmy Pana o ³askê, abyœmy
wyraŸnie ujrzeli ka¿d¹ z tych czêœci, by powsta³o w nas g³êbokie
pragnienie poznania wszystkich czêœci naszej istoty i byœmy umieli
æwiczyæ swojego ducha i serce w doœwiadczaniu Pana.
Pismo Œwiête pokazuje, ¿e najpierw powinniœmy skupiæ siê nie
na duchu ani duszy, lecz na sercu. Jest tak z tej prostej przyczyny, ¿e
w sk³ad serca wchodz¹ wszystkie czêœci duszy i najwa¿niejsza czêœæ
ducha — sumienie. Nasza wiêŸ z Panem musi rozpocz¹æ siê od su-
mienia. Jeœli mamy nieczyste sumienie, mo¿emy byæ pewni, ¿e na-
sza relacja z Bogiem i z innymi tak¿e bêdzie niew³aœciwa. Tak wiêc,
poniewa¿ sumienie stanowi najwa¿niejsz¹ czêœæ serca, musimy naj-
pierw skoncentrowaæ siê na nim, aby zapewniæ sobie w³aœciw¹ wiêŸ
z Bogiem.
SERCE — ORGAN MI£UJ¥CY
Drugi List do Koryntian 3,15-16 mówi: „Zas³ona le¿y na ich ser-
cu, lecz gdy siê ono zwróci do Pana, zas³ona zostaje zdjêta”. Naj-
pierw serce musi zwróciæ siê do Pana. Na tym polega prawdziwe
nawrócenie. Kiedy znajdowaliœmy siê w stanie upadku, nasze serce
by³o odwrócone od Pana, lecz po nawróceniu zwróci³o siê do Niego.
78 EKONOMIA BO¯A
Ten akt nawrócenia siê naszego serca do Pana nie jest aktem jedno-
razowym. Nasze serce musi zwracaæ siê do Pana przez ca³y czas,
codziennie. Co rano musimy na nowo zwracaæ swoje serce ku Panu.
Gdy wstaniemy z ³Ã³¿ka, powinniœmy przyjœæ do Pana i powiedzieæ:
„Panie, oto jestem. Dziêki Twemu mi³osierdziu i ³asce chcê na nowo
zwróciæ moje serce ku Tobie na ten nowy dzieñ”.
Kiedy nasze serce zwraca siê do Boga, zas³ona zostaje zdjêta. Tylu
ludzi mówi: „Dlaczego nie doœwiadczam prowadzenia? Dlaczego nie
znam woli Pana?” Problem jednak tkwi w tym, gdzie znajduje siê ich
serce i w jakim kierunku jest ono zwrócone. Ich serce musi skiero-
waæ siê i nastroiæ na Pana. Kiedy by³em m³ody, mia³em zwyczaj pra-
wie codziennie modliæ siê Drugim Listem do Koryntian 3,16: „Panie,
spraw, abym zwróci³ do Ciebie swoje serce”. To dzia³a! Spróbuj! Zanim
zaczniesz rano czytaæ S³owo, przede wszystkim skieruj swoje serce
do Pana. Zas³ona zostanie zdjêta i zaœwieci œwiat³o. Zas³ona, która
znajduje siê pomiêdzy tob¹ a Panem, opadnie, gdy zwrócisz ku Niemu
swe serce, i wtedy bêdziesz móg³ ujrzeæ œwiat³o.
Gdy nasze serce ju¿ zwróci siê do Pana, musi zacz¹æ u¿ywaæ wiary.
List do Rzymian 10,9 i 10 mówi: „uwierzysz w sercu swoim” i „ser-
cem wierzy siê”. Wiara nie jest aktem ducha, umys³u ani woli, lecz
serca: „albowiem sercem wierzy siê”. Musimy nauczyæ siê æwiczyæ
nasze serce w wierze i w ten sposób wspó³pracowaæ z zamieszkuj¹-
cym w nas Duchem. Gdy zwrócimy ju¿ swoje serce do Pana, powin-
niœmy natychmiast zacz¹æ æwiczyæ w nim wiarê. Powinniœmy wyæwi-
czyæ nasze serce, by wierzy³o we wszystko, co Pan mówi w swoim
S³owie. Musimy, æwicz¹c serce, wierzyæ w to wszystko, co odczuwa-
my g³êboko w swym wnêtrzu. Musimy wierzyæ w Pana poœród na-
szych okolicznoœci. We wszystkich sytuacjach, niezale¿nie od naszych
okolicznoœci, musimy zawsze æwiczyæ nasze serce, by ufa³o Panu.
Æwiczenie wiary w Pana uchroni nasze serce od w¹tpliwoœci. Musi-
my te¿ modliæ siê, by Pan uchroni³ nasze serce od w¹tpliwoœci.
Po trzecie, nasze serce musi zostaæ pokropione od z³ego sumie-
nia (Hbr 10,22). To nie samo serce ma byæ pokropione, lecz z³e su-
mienie. Nasze sumienie musi zawsze skrapiaæ odkupieñcza krew
Pana Jezusa. Im czêœciej bêdziemy zwracali serce ku Panu i im bar-
dziej przez æwiczenie serca bêdziemy wierzyli w Niego, tym silniej
bêdziemy odczuwali w sumieniu, ¿e w wielu dziedzinach b³¹dzimy.
FUNKCJE CZÊŒCI WEWNÊTRZNYCH I CZÊŒCI UKRYTEJ 79
Jeœli nasze serce nie jest zwrócone ku Panu, nie jesteœmy w stanie
zobaczyæ, ¿e mamy z³e sumienie. Jeœli serce jest od Niego odwróco-
ne, mamy tylko jedno odczucie: ¿e mamy racjê we wszystkim i ¿e
wszyscy inni siê myl¹, a tylko my sami mamy s³usznoœæ. Gdy jednak
zwrócimy serce do Pana, mo¿emy zobaczyæ tylko samych siebie, nie
widzimy innych. Im bardziej bêdziemy w Niego wierzyli, tym lepiej
zobaczymy, w ilu rzeczach b³¹dzimy. Postêpujemy Ÿle wobec ¿ony,
mê¿a, dzieci, rodziców, kolegów ze szko³y. Czym s¹ te oskar¿enia
w naszym sercu? To oskar¿enia ze strony sumienia. W takiej chwili
[ Pobierz całość w formacie PDF ]