[ Pobierz caĹoĹÄ w formacie PDF ]
badaniami niepeĹnymi.
IstniejÄ
dwie zasadnicze metody doboru prĂłby losowa i nielosowa. Z doborem losowym
mamy do czynienia w sytuacji, gdy przypadek decyduje o tym, kto wejdzie w skĹad prĂłby
badawczej, przy czym prawdopodobieĹstwo znalezienia siÄ w badanej grupie jest takie samo
dla kaĹźdej jednostki naleĹźÄ
cej do badanej zbiorowoĹci. DobĂłr nielosowy polega na dokonaniu
wyboru osĂłb wchodzÄ
cych w skĹad grupy badanej przez osobÄ przeprowadzajÄ
cÄ
badanie.
LiczebnoĹÄ prĂłby ustalana jest natomiast przy wykorzystaniu odpowiednich wzorĂłw
statystycznych.
4. Badania pilotaĹźowe
W celu weryfikacji sporzÄ
dzonego narzÄdzia badawczego przeprowadza siÄ badania
prĂłbne nazywane inaczej pilotaĹźowymi. SÄ
one niezwykle przydatne szczegĂłlnie w sytuacji,
Projekt wspĂłĹfinansowany ze ĹrodkĂłw Europejskiego Fundusz SpoĹecznego
29
gdy wykorzystywane sÄ
metody kwestionariuszowe. PilotaĹź polega na przetestowaniu
opracowanego narzÄdzia na maĹej grupie osĂłb, w wyniku czego moĹźna skorygowaÄ jego
ewentualne bĹÄdy merytoryczne lub techniczne.
5. Gromadzenie i przetwarzanie informacji
Przebieg gromadzenia danych uzaleĹźniony jest od stosowanych metod i technik badania.
Na przykĹad w przypadku kwestionariusza ankiety bÄdzie to dostarczenie ankiety
respondentom i zebranie wypeĹnionych kwestionariuszy, a w sytuacji obserwacji przy
wykorzystaniu kamery dokonanie i zgromadzenie nagraĹ. Kolejne czynnoĹci to redukcja
i selekcja danych. SÄ
one wykonywane w celu umoĹźliwienia analizy uzyskanych informacji,
a polegajÄ
na sprawdzeniu zebranych danych pod wzglÄdem poprawnoĹci, dokĹadnoĹci,
zgodnoĹci z celem badania itp. i odrzuceniu nie speĹniajÄ
cych tych wymagaĹ
(kwestionariuszy nie wypeĹnionych do koĹca przez respondentĂłw czy filmĂłw, na ktĂłrych nie
zostaĹy zarejestrowane interesujÄ
ce badacza zjawiska). Wyselekcjonowane w ten sposĂłb dane
sÄ
poddawane analizie statystycznej.
Pomiar danych iloĹciowych jest stosunkowo Ĺatwy (ustalenie Ĺredniej wysokoĹci dochodu
czy czÄstotliwoĹci dokonywania zakupu), sytuacja komplikuje siÄ natomiast w przypadku
danych jakoĹciowych (opinii czy odczuÄ konsumentĂłw). W celu umoĹźliwienia analizy
danych jakoĹciowych za pomocÄ
metod statystycznych naleĹźy dokonaÄ ich skalowania.
Skalowanie polega na przyporzÄ
dkowaniu pewnym wĹaĹciwoĹciom badanych obiektĂłw
wartoĹci, liczb lub innych symboli w celu ich uporzÄ
dkowania oraz wyraĹźenia w sposĂłb
liczbowy lub wartoĹciowy. Pozwala wiÄc ono na zobiektywizowanie i porĂłwnywanie
zdobytych danych jakoĹciowych oraz formuĹowanie poprawnych uogĂłlnieĹ.
W badaniach marketingowych wykorzystywane sÄ
nastÄpujÄ
ce typy skal:
- nominalna najprostsza i najczÄĹciej spotykana, pozwala na przyporzÄ
dkowanie
jednostce objÄtej badaniem okreĹlonego wariantu cechy,
- porzÄ
dkowa posiada wĹaĹciwoĹci skali nominalnej, a ponadto umoĹźliwia ustalenie
relacji miÄdzy intensywnoĹciÄ
wystÄpowania cech u róşnych jednostek objÄtych
badaniem, czyli pozwala na przyporzÄ
dkowanie badanej jednostce okreĹlonego wariantu
cechy oraz na pomiar natÄĹźenia, siĹy i wielkoĹci tej cechy,
- przedziaĹowa wystÄpuje w niej staĹa jednostka miary, co umoĹźliwia nie tylko rosnÄ
ce
lub malejÄ
ce uporzÄ
dkowanie wartoĹci badanej cechy, lecz takĹźe zmierzenie wielkoĹci
róşnic, jakie wystÄpujÄ
pomiÄdzy badanymi cechami,
- stosunkowa jest najbardziej zĹoĹźonym typem skali, ma wĹaĹciwoĹci wszystkich
powyĹźszych skal, czyli pozwala na uporzÄ
dkowanie badanej cechy i zmierzenie
wielkoĹci róşnic, jakie wystÄpujÄ
pomiÄdzy badanymi cechami, a ponadto umoĹźliwia
obliczanie ich wzajemnych relacji.
WybĂłr okreĹlonego typu skali uzaleĹźniony jest przede wszystkim od zĹoĹźonoĹci
informacji niezbÄdnych do rozwiÄ
zana badanego problemu. OgĂłlnie rzecz ujmujÄ
c, im
badane zjawisko wymaga bardziej skomplikowanych metod analizy statystycznej, tym
zastosowana do jego pomiaru skala powinna byÄ bardziej zĹoĹźona. Nieprzestrzeganie tej
zasady prowadzi do bĹÄdnej interpretacji badanego zjawiska i nieprawdziwoĹci wyciÄ
ganych
na tej podstawie wnioskĂłw.
6. Analiza i interpretacja danych
Analiza przetworzonych danych przeprowadzana jest za poĹrednictwem metod opisu
i wnioskowania statystycznego. DobĂłr odpowiednich miar uzaleĹźniony jest od celu badania,
zastosowanych technik i metod gromadzenia informacji oraz od skali, jakÄ
wykorzystano
w procesie gromadzenia informacji. Jej celem jest dokonanie charakterystyki badanego
zjawiska, poprzez wykazanie okreĹlonych zaleĹźnoĹci i zwiÄ
zkĂłw przyczynowo-skutkowych
w nim wystÄpujÄ
cych.
Projekt wspĂłĹfinansowany ze ĹrodkĂłw Europejskiego Fundusz SpoĹecznego
30
MoĹźliwe do wykorzystania metody analizy statystycznej na poszczegĂłlnych typach skal
pomiarowych przedstawia tabela 2.
Tabela 2. Metody analizy statystycznej stosowane na róşnych typach skal pomiarowych
Metody analizy statystycznej
Typ skali
miary tendencji miary
pomiarowej miary dyspersji test istotnoĹci
centralnej wspĂłĹzaleĹźnoĹci
WartoĹÄ modalna wspĂłĹczynnik test zgodnoĹci
Nominalna -
(moda) korelacji Pearsona chikwadrat
rozstÄp, wspĂłĹczynnik
PorzÄ
dkowa mediana odchylenie korelacji test znakĂłw
Äwiartkowe kolejnoĹciowej (rang)
odchylenie wspĂłĹczynnik test t-Studenta,
PrzedziaĹowa Ĺrednia arytmetyczna
standardowe korelacji test f-Fishera
Ĺrednia
wspĂłĹczynnik
Stosunkowa geometryczna, wszystkie umieszczone powyĹźej
zmiennoĹci
Ĺrednia harmoniczna
yrĂłdĹo: Garbarski L., Rutkowski I., Wrzosek W.: Marketing. Punkt zwrotny nowoczesnej firmy. PWE,
Warszawa 2000, s. 230.
Po wykonaniu analizy statystycznej uzyskane informacje naleĹźy odpowiednio
zinterpretowaÄ. Interpretacja ta polega na wyjaĹnieniu, dlaczego okreĹlone fakty zaistniaĹy
i jakie jest ich znaczenie. Jest ona niezbÄdna, poniewaĹź analiza statystyczna ujawnia tylko
istnienie zaleĹźnoĹci o charakterze iloĹciowym, natomiast w procesie interpretacji ustalane sÄ
zaleĹźnoĹci o charakterze jakoĹciowym. Dopiero zinterpretowane wyniki pozwalajÄ
wiÄc na
caĹoĹciowe rozpoznanie i rozwiÄ
zanie badanego problemu.
W badaniach marketingowych stosowane sÄ
róşne metody interpretacji zebranych
informacji. NajwaĹźniejsze z nich zostaĹy przedstawione w tabeli 3.
Tabela 3. Metody interpretacji danych wykorzystywane w badaniach marketingowych
sposĂłb wnioskowania polegajÄ
cy na wyprowadzaniu z jednej lub kilku przesĹanek jakiegoĹ
dedukcja
logicznego nastÄpstwa czyli wniosku
[ Pobierz caĹoĹÄ w formacie PDF ]