[ Pobierz całość w formacie PDF ]
oraz zapewniające temu przedsiębiorstwu możliwość osiągnięcia przewagi konkurencyjnej są
kompleksowe zarządzanie jakością (TQM) i system zarządzania jakością zgodny z normami ISO
9000 (pozostałe koncepcje zostaną zaprezentowane w kolejnej publikacji).
5
Organizacja i zarządzanie, Praca zb. pod red. M. PRZYBYAY, Akademia Ekonomiczna, Wrocław 2003,
s.384.
6
Tamże, s.384.
7
Tamże, s.385.
18
I. ZarzÄ…dzanie KONKURENCYJNOZ PRZEDSIBIORSTW I ROZWÓJ REGIONALNY...
WPAYW TQM I ISO NA KONKURENCYJNOZ PRZEDSIBIORSTW
Fakt globalizacji spowodował, że przedsiębiorstwa muszą liczyć się z powszechną konkurencją,
co wymusza na nich szeroko pojęte doskonalenie się wewnętrzne i zewnętrzne. Dla wielu liczących
się na rynku przedsiębiorstw zasadniczym narzędziem tworzenia przewagi konkurencyjnej stało się
doskonalenie jakości. Odpowiedzią na konieczność tworzenia przewagi konkurencyjnej
przedsiębiorstw było pojawienie się koncepcji kompleksowego zarządzania jakością - TQM.
Zwiadomie autorzy używają pojęcia koncepcja a nie np. system , ponieważ TQM to ciągłe
doskonalenie przedsiębiorstwa wywodzące się z metody Kaizen, czyli nigdy nie kończące się zmiany,
udoskonalenia, najczęściej dokonywane zespołowo8.
Bezpośrednią przyczyną pojawienia się TQM była potrzeba obniżenia kosztów produkcji,
podniesienia jakości pracy, jakości wyrobów i usług oraz skrócenia przebiegu cyklów produkcyjnych,
co związane było ze zwiększającym się popytem na coraz to lepsze jakościowo produkty (wyroby,
usługi)9.
Bodzcem do tworzenia TQM były również sukcesy rynkowe przedsiębiorstw, które wdrożyły
system zarządzania jakością zgodny z normami ISO serii 9000 oraz koncepcję procesu ciągłego
doskonalenia (CIP). Certyfikat systemu zarządzania jakością ISO serii 9000 stanowi standard dobrego
zarządzania oparty na podziale zakresów odpowiedzialności, jasnych procedurach postępowania oraz
zaufaniu do sposobu funkcjonowania przedsiębiorstwa i przedsiębiorstw z nim kooperujących10.
Aczkolwiek należy zaznaczyć w tym miejscu, iż niektórzy specjaliści zajmujący się jakością uważają,
że TQM jest starszy od ISO o kilka dziesięcioleci (np.: S.Wawak, Zarządzanie jakością...), stąd lepszym
stwierdzeniem byłoby, że wdrożony system ISO jest bodzcem do wprowadzania, a nie tworzenia
TQM.
Kompleksowym zarządzaniem jakością zajmowało się wielu badaczy (w tym głównie
wymienieni w pierwszej części publikacji). Na podstawie analizy poszczególnych teorii można pokusić
się o stwierdzenie, że TQM jest koncepcją opierającą się na czterech podstawowych zasadach:
" jakość to główny cel działania przedsiębiorstwa;
" jakość to zadanie każdego zatrudnionego w przedsiębiorstwie;
" jakość dotyczy standardów pracy, produktów, procesów i systemów;
" jakość to zapobieganie wadom i stratom, a nie ich wykrywanie11.
TQM według norm ISO jest metodą zarządzania organizacją opartą na zaangażowaniu
wszystkich pracowników, których centralnym punktem zainteresowania jest jakość. Ma ona na celu,
przez osiąganie zadowolenia klientów, zapewnienie przedsiębiorstwu długotrwałego sukcesu oraz
przynoszenie korzyści członkom organizacji i społeczeństwu 12.
Koncepcja TQM ma charakter złożony i całościowy, opisuje bowiem wszystkie elementy
organizacji i wywiera na nie określony wpływ. Zgodnie z Europejską Fundacją Zarządzania Jakością
(EFZJ) strategia kompleksowej jakości determinuje:
8
Tamże, s.387.
9
Porównaj: Tamże, s.386. oraz WAWAK S., Zarządzanie jakością. Teoria i praktyka, wyd. Helion, Gliwice
2002, s.9-12.
10
Organizacja..., s.387.
11
Porównaj: SKRZYPEK E., TQM szansą czy gwarancją sukcesu rynkowego, w: Materiały Sympozjum
Naukowego, Nałęczów 1998, s.37.
12
STEINBECK H., TQM, kompleksowe zarządzanie jakością, Placet, Warszawa 1998, s.13.
19
KONKURENCYJNOZ PRZEDSIBIORSTW I ROZWÓJ REGIONALNY... I. ZarzÄ…dzanie
" politykę i strategię przedsiębiorstwa (cele, wartości, misję, kierunki rozwoju i sposoby ich
osiągnięcia);
" zarzÄ…dzanie zasobami ludzkimi;
" zadowolenie klienta;
" zasoby techniczno-technologiczno-materiałowe.
[ Pobierz całość w formacie PDF ]